Commercial Break

Dec 20, 2011

10 tips berkongsi hidup dengan pasangan

Perkahwinan boleh menjadi satu perjalanan hidup yang menyeronokkan jika anda pandai untuk berkongsi hidup dengan pasangan anda. Berikut adalah 10 tip berkongsi hidup dengan pasangan anda.

Menjadi pendengar pada pasangan anda
Pinjamkan telinga anda pada pasangan anda. Apa sahaja yang pasangan anda utarakan anda perlu mendengar. Selain mendengar, anda perlu faham apa yang cuba di sampaikan dan ambil berat mengenainya walaupun perkara itu mudah.
Percaya
Sentiasa beri kepercayaan penuh pada pasangan anda. Jika anda menyayangi pasangan anda dengan sepenuh hati dan sentiasa tunjukkan sayang anda itu padanya, sudah pasti dia juga akan melakukan perkara yang sama terhadap anda. Perbaiki diri anda pada setiap masa dan percaya pada pasangan anda.
Sentiasa berkomunikasi
Jangan lakukan sesuatu perkara tanpa berbincang dengan pasangan anda. Sentiasa berkomunikasi dengan pasangan anda walaupun hal tersebut remeh. Semakin kerap anda berkomunikasi, semakin rapat hubungan anda berdua.
Akui kesilapan dan bersikap pemaaf
Jika anda lakukan kesilapan, akui kesilapan anda itu. Jika pasangan anda lakukan kesilapan, maafkan dia. Tidak rugi jika anda bersikap pemaaf terhadap seseorang yang anda sayang.
Berkongsi impian
Di sebabkan anda berkongsi hidup dengan pasangan anda, anda juga boleh berkongsi impian anda bersama-sama dengan pasangan anda. Dengan ini hubungan anda berdua akan jadi lebih rapat kerana pasangan anda memahami anda.
Jangan bandingkan diri anda dengan orang lain
Jangan bandingkan kehidupan anda berdua dengan kehidupan orang lain. Anda perlu fokus pada diri anda dan pasangan anda sahaja. Perbaiki yang mana kurang dan pupuk kasih sayang antara anda berdua. Jika anda mengikut gaya hidup orang lain, anda akan hilang fokus terhadap pasangan anda. Ini akan membuatkan pasangan anda marah dengan anda.
Pengurusan wangPastikan kedua – dua anda bekerjasama mengawal perbelanjaan wang rumah tangga. Ini barulah hidup berkongsi di mana kedua – dua orang bekerjasama menguruskan wang. Di sebabkan pasangan anda tahu situasi wang dan bagaimana anda berbelanja, dia akan lebih percaya pada anda. Ingat, pasangan biasanya bergaduh kerana wang berbanding perkara – perkara lain.
Masa berkualiti
Walaupun anda berdua sibuk dengan urusan masing – masing, pastikan anda berdua meluangkan masa secara berdua – duaan.

Jangan berhenti datingWalaupun anda sudah berkahwin, anda tidak perlu berhenti dating. Anda boleh teruskan aktiviti dating seperti biasa sebelum anda berkahwin. Anda boleh pergi melancong bersama – sama, menonton wayang bersama – sama dan bersiar – siar di taman bersama – sama.


Berkorban
Apabila anda berkongsi hidup, anda perlu utamakan pasangan anda dari diri anda sendiri. Anda perlu korbankan kehendak diri anda sendiri dan utamakan pasangan anda. Apabila kehendak pasangan di penuhi, barulah anda fokus pada kehendak diri sendiri. Jika tidak, anda mula pentingkan diri sendiri yang akhirnya akan mejarakkan hubungan anda berdua.

No comments:

Search This Blog

Total Pageviews

Followers

Family

Family

Love

Love

Labels

Popular Posts